Fakty i mity

/

Cosmopolitan Chicken wyrazem buntu wobec jednorodności.

Pochodzący z Belgii artysta Koen Vanmechelen 20 lat temu rozpoczął realizację swojego projektu, który nazwał Cosmopolitan Chicken. Wtedy na granicy francuskobelgijskiej skrzyżował ze sobą po raz pierwszy dwie specyficzne dla każdego z krajów rasy kur: francuską kurę galijską, która odzwierciedla swoimi kolorami flagę tego kraju (czerwony grzebień, biały tułów i niebieskie nogi) z belgijską kurą Mechelner.

Takie działania powtarza od tamtej pory każdego roku w różnych miejscach na świecie. W założeniach swojej pracy wyszedł historycznie od kura bankwia – przodka dzisiejszej kury domowej, który jeszcze dziko żyje u podnóża Himalajów. Dzięki człowiekowi i jego manipulacji genetycznej ptak ten rozprzestrzenił się po całym świecie. Vanmechelen uważa, że każdy kraj nadał swoim osobnikom ich indywidulany charakter, który jest swoistym „lustrem” narodu. Z tego powodu też narodziło się w artyście pytanie: czy można tak robić? Czy nadawanie zwierzęciu „ramy” (jak np. w przypadku kolorów kury galijskiej, czy puchatych piór kury silki) jest etyczne? Wyjście poza owe „ramy” stanowiło podstawę do rozpoczęcia Cosmopolitan Chicken Project.

Dzięki temu obecnie w swoim University of Diversity ma kury o najbardziej zróżnicowanym DNA na świecie. Celem tej hodowli jest jednak przede wszystkim chęć przeciwstawienia się ograniczeniom rolnictwa przemysłowego i jednorodności. Tej drugiej najlepszym wyrazem jest hodowla najliczniejszych zwierząt na świecie brojlerów. Sam artysta twierdzi, że stworzył ten projekt jako metaforę ludzkiego życia.

Pedigree–The Cosmopolitan Chicken Project, Print (lambda) on plexi glass. Image © Koen Vanmechelen

Kolejne projekty

Poza samym kontekstem artystycznym efekt wieloletnich krzyżówek kur przez Koena stał się interesujący dla zajmujących się tym tematem naukowców. Vanmechelen na postawie swoich obserwacji i badań każdego pokolenia kosmopolitycznych kurczaków uważa, są one obecnie bardziej odporne, zdrowsze, dłużej żyją i są bardziej płodne.

Artysta wystawia swoje dzieła (też grafiki, czy obrazy) w największych galeriach świata od Bejrutu, przez Londyn, Hawaje do Szanghaju. Obecnie planuje również rozpocząć współpracę z małymi fermami (w USA, Etiopii, czy Rosji), by krzyżując swoje kosmopolityczne kury z lokalnymi, dać im zastrzyk „globanego” DNA. Planetary Community Chicken będzie również projektem mającym miejsce raz do roku.

Vanmechlen nie definiuje swojej pracy jako projekt naukowy. Nie uważa się również za aktywistę. Jest artystą, który w swojej sztuce konceptualnej stara się dotknąć problemów globalizacji i lokalności i tym, jak w obecnym świecie nie zatracić żadnej z nich.

The Cosmopolitan Chicken Project, Open University of Diversity, Meeuwen (BE), 2014. Image: Cary Markerink, © Koen Vanmechelen

 

Print Friendly, PDF & Email
12345 (No Ratings Yet)
Loading...

Komentarze - 0