ABC drobiu, Fakty i mity

/

Każdy zna, każdy widział, każdy kiedyś jadł. Dlaczego jemy je rzadko i czemu panuje obiegowy pogląd o niskiej wartości mrożonek (produktów mrożonych) wśród Polaków? Ilość mitów, które narosły w tym temacie jest bardzo duża, a ich brak zgodności z prawdą w większości przypadków powoduje niechęć i zaniechanie korzystania z mrożonek w tracie codziennego gotowania. Spróbujemy rozprawić się z tym mitem, biorąc pod uwagę badania naukowe, oraz informacje dotyczące najnowszych technologii mrożenia.

Mrozić można praktycznie wszystko. Niejednokrotnie proces ten umożliwia odkrycie np. smaków lata w środku zimy, czy wykorzystanie składników, które występują tylko w odległym zakątku świata i sam czas ich transportu spowodowałby obniżenie wartości odżywczych i smakowych, a czasem nawet popsucie. Zbilansowana i bogata w różne składniki odżywcze dieta jest fundamentem dla zdrowego funkcjonowania organizmu i budowania jego odporności. Zachowanie jej, szczególnie w okresie od później jesieni do wczesnej wiosny, kiedy świeżych warzyw i owoców jest bardzo mało, jest trudne i wymagające. Wiadomo, że najzdrowszą możliwą formą jest jedzenie produktów nieprzetworzonych i sezonowych, natomiast w tym czasie jest to szczególnie trudne. Włączenie do diety produktów mrożonych może znacząco wzbogacić codzienne menu w brakujące witaminy i substancje odżywcze, które ciężko znaleźć w sztucznych suplementach diety.

Proces mrożenia warzyw i owoców jest dobrą metodą na zachowanie ich wartości odżywczej i jest to jednocześnie proces najmniej ingerujący w skład chemiczny produktów.

Badania nad składem produktów

Wiele wyższych uczelni państwowych w Polsce prowadziło w swoich laboratoriach badania dotyczące składu produktów surowych i zamrożonych. Wnioski były w większości jednoznaczne – proces mrożenia warzyw i owoców jest dobrą metodą na zachowanie ich wartości odżywczej i jest to jednocześnie proces najmniej ingerujący w skład chemiczny produktów (dr Hallmann, SGGW 2013). Witaminy, a w szczególności witamina C, są bardzo wrażliwe na poddawanie jakiejkolwiek obróbce, szczególnie termicznej. Jednak zastosowanie blanszowania (zanurzenia produktu we wrzątku, a następnie szybkiego schłodzenia) powoduje zachowanie większej zawartości witaminy C w porównaniu z nieblanszowanymi warzywami i owocami. W temacie pogorszenia wartości odżywczej i utraty witamin musimy też pamiętać, że w przypadku świeżych warzyw i owoców każdy dzień od zerwania (przechowywanie w magazynach, hurtowniach, półkach sklepowych) również wpływa na utratę cennych związków, a warzywa i owoce w mrożonkach są zbierane w szczycie sezonu i natychmiast zamrażane, co powoduje najmniejsze z możliwych strat witamin.

Mitem jest, że mrożone dania przygotowane tylko do odgrzania, nafaszerowane są całą tablicą Mendelejewa.

Mrożone mięso, ryby i dania gotowe

W przypadku mięsa i ryb sytuacja wygląda podobnie. Proces mrożenia nie wywołuje znacznych zmian w strukturze chemicznej produktów i jest to najlepszy sposób na długotrwałe utrwalenie żywności. Niska temperatura eliminuje też potrzebę wprowadzania dodatkowych konserwantów i hamuje rozwój flory bakteryjnej. Poddane procesowi głębokiego mrożenia świeżo złowione ryby (najczęściej jeszcze na kutrach), czy zamrożony kilkadziesiąt sekund po przyrządzeniu nuggets z kurczaka, po poddaniu obróbce cieplnej nie tracą większości swoich walorów smakowych. Umożliwiają za to cieszenie się posiłkiem z drugiego końca świata, czy pomagają szybko przyrządzić obiad, lub poczęstunek dla niezapowiedzianych gości. Szeroka gama dań gotowych dostępnych obecnie na rynku pozwala wybrać świadomemu konsumentowi to, co lubi. Mitem jest, że mrożone dania przygotowane tylko do odgrzania, nafaszerowane są całą tablicą Mendelejewa. Obecnie coraz więcej producentów stara się dostarczyć na rynek produkty z tzw „czystą etykietą”, czyli nie zawierające konserwantów, a jakość mięsa, czy ryb np. w paluszkach rybnych, czy wspomnianych już nuggetsach, uległa w ostatnich latach zdecydowanej poprawie (oczywiście zawsze należy przeczytać skład na etykiecie, by wybrać najlepszy produkt).

Najważniejsze wskazówki:

  1. Nie zamraża się sałaty, pomidorów, rzodkiewek, cykorii, bananów, kiwi, jabłek, cytrusów

  2. Po zakupach w sklepie mamy maksymalnie godzinę na przewiezienie mrożonek – najbezpieczniej robić to w torbie termicznej

  3. Bezpieczna temperatura przechowywania mrożonek to -18 stopni C. większość zamrażarek ma ustawioną właśnie taką temperaturę, jednak w przypadku możliwości jej regulacji zawsze bezpieczniej jest to sprawdzić

  4. Zamrażarka będzie działała efektywniej, jeśli produkty są w niej poukładane ciasno, najlepiej jeden na drugim

  5. Najbezpieczniej jest rozmrażać produkty w lodówce, ale jeśli potrzebujemy zrobić to szybciej można włożyć je do aluminiowej miski/garnka, lub wykorzystać program defrost w mikrofalówce, czy piekarniku

 

 

Redakcja bloga O-Kurczaki.pl

 

Czytaj także:

Bezpieczny kurczak, to zdrowy kurczak

Opakowanie MAP

Jajka „trójki” czy tylko „zerówki” – fakty i mity

Print Friendly

Newsletter i bądź na bieżąco